Thursday, April 28, 2016

Iktibar Hidup #1



1. Recordkan/catatkan tarikh dan masa setelah kita khatam alQuran. Supaya kita sedar sama ada kita sudah tunaikan hak al quran dalam tahun/kala tersebut atau belum.

Nota : [Nasihat ulama'] Direkodkan oleh Hasan bin Ziyad daripada Abu Hanifah, beliau berkata:
“Sesiapa yang baca (khatam) Al-Quran sebanyak 2 kali dalam setahun, maka dia telah menunaikan haknya, kerana Nabi SAW telah membaca (Al-Quran) bersama Jibril semasa tahun baginda diwafatkan sebanyak 2 kali”.



2. Orang yang masbuk atau imam kedua (dan seterusnya), atau bahasa mudahnya, lewat datang ke masjid utk solat fardhu itu belum tentu sebab dia lambat. Barangkali, dia datang awal, tapi mungkin wudhu' terbatal atau perlu selesaikan hajat (membuang) yg menyebabkan dia lambat. Jadi, sangka baik!



3. Kalau pun kita dapat menangis dalam amal ibadah (cth : solat, doa dsb), belum tentu dosa kita terampun pada waktu tersebut! Jadi, teruskan menangis dan meminta ampun! Jangan berhenti!


4. Melihat kebaikan instead of keburukan orang lain, akan membuatkan kita rasa rendah diri.


5. Terjemahan nilai kebaikan bukan melalui perkataan (seperti dalam kamus) tapi melalui perbuatan.


sumber/source

6. Bila kita tahu sesuatu yang orang lain tidak tahu, bukan bererti kita lebih baik dari orang lain. Kerana barangkali banyak lagi perkara lain yang kita tidak tahu, tapi orang lain tahu! Jadi, rendahkan diri!

1 comment:

3nod maka said...

يجب ان نهتم بنظافة منازلنا حتي لا نتعرض للامراض فيوجد شركة تنظيف شقق مكة لمساعدة ربة المنزل للحفاظ علي البيت نظيفا دائما و ايضا الاهتمام بالمفروشات و السجاد فيوجد شركة تنظيف بالبخار في مكةالتي تجعل السجاد نظيف جدا , و اذا تواجد العتة فخصصت له شركة رش العته مكة, و ايضا الخزانات يوجد تنظيف خزانات مكة, كما يجب الاهتمام بتنظيف السيراميك فيوجد جلي سيراميك في مكة